WAT KAN B-OUTSTANDING VOOR JOU BETEKENEN?

Heb jij je studie Ondernemerschap & Retail Management of Business Innovation afgerond bij Avans? Ben je op zoek naar een leuke functie op jouw vakgebied? Bij B-Outstanding ben je daarvoor aan het juiste adres! Maar ook om te zien welke activiteiten je alumnivereniging of de academie samen met het werkveld organiseert die voor jou interessant kunnen zijn.

TIPS

Je cv plaatsen op B-Outstanding

B-Outstanding is het ideale platform voor het delen van kennis en ervaring tussen studenten, alumni en bedrijven en  het vinden van een interessante (starters)baan!

Je kunt zelf actief op zoek gaan naar geschikte vacatures, maar je kunt ook je portfolio plaatsen op dit platform. Hierdoor kunnen bedrijven ook contact opnemen met jou. Dit vergroot je kansen op het maken van de juiste match.

Dit doe je door je als kandidaat te registreren en in te loggen bij stages & vacatures . Kies vervolgens  voor “plaats portfolio”. Na het invullen van de verplichte velden is het aan te raden om onderaan de pagina ook je eigen cv te uploaden. Hierdoor kun je je profiel verder personaliseren.

Zodra je bent ingelogd, kun je onder het kopje “kandidaten” als voorbeeld enkele cv’s van andere studenten inzien.

Tips voor je cv

Allereerst is een van de grootste fouten die bij een cv wordt gemaakt, de schrijfwijze. De afkorting van curriculum vitae schrijf je met kleine letters, zonder punten ertussen.

Het doel van een cv, is om een potentiële werkgever in één oogopslag te laten zien welke kennis, kunde een vaardigheden je bezit. Vaak dient je cv voor een werkgever als beslissende factor om te bepalen of ze jou wel of niet uitnodigen voor een gesprek. Klik hier voor een aantal voorbeeld cv’s.

Klik hier voor een uitgebreid overzicht van waar het cv uit bestaat.

Tips voor je sollicitatiebrief

In principe is je sollicitatiebrief je eerste kennismaking met je potentiële werkgever. Het is dan ook de bedoeling om jezelf middels deze brief te verkopen aan de potentiële werkgever. Zorg dat je kort en bondig bent; een sollicitatiebrief mag niet langer dan twee A4’tjes zijn. Lees allereerst de vacaturetekst grondig door. Noteer hierbij de belangrijkste functie-eisen, en zorg dat je deze terug laat komen in je brief. Wees zo enthousiast en overtuigend mogelijk!

Waar bestaat je sollicitatiebrief uit?

De indeling van een sollicitatiebrief is in principe altijd als volgt:

  1. Adresgegevens afzender. Verstuur je je brief via de mail? Voeg dan ook je e-mailadres toe onder je adresgegevens.
  2. Adresgegevens van de ontvanger.
  3. Plaatsnaam en datum van schrijven. Let op dat je na de plaatsnaam een komma plaatst.
  4. Direct hieronder plaats je de onderwerpregel, bijvoorbeeld: “Betreft: vacature Docent Marketing” (hier hoeft geen punt achter).
  5. Aanhef. Gebruik altijd “Geachte heer …” of “Geachte mevrouw …” gevolgd door de achternaam. Voornamen of voorletters laat je hierbij achterwege.
  6. De kern van je tekst.
  7. Afsluiting. Sluit je brief af met een zin zoals: “graag kom ik mijn enthousiasme en cv verder toe lichten in een persoonlijk gesprek”.
  8. Je naam en handtekening.
  9. Verwijzing naar bijlagen of eventueel referenties.

De kerntekst is het belangrijkste onderdeel van je sollicitatiebrief. Hierin bewijs je namelijk waarom je potentiële werkgever uitgerekend jou moet uitnodigen op gesprek.

Een goede manier om jezelf te presenteren is via de AIDA-methode: Attention (aandacht kweken om op te vallen), Interest (interesse wekken door je onderscheidende eigenschappen te benoemen), Desire (verlangen opwekken: “what’s in it for me” duidelijk maken voor het bedrijf), en tenslotte Action (een pakkende, afsluitende zin).

Het is van belang om in je brief een match te maken tussen aan de ene kant je eigen ervaring, motivatie en profiel, en aan de andere kant de genoemde ervaring, motivatie en profiel uit de vacaturetekst. Benoem dus enkel de zaken die relevant zijn.

Tips voor je LinkedIn-profiel

LinkedIn is een zakelijk sociaal netwerk waarop je jezelf kunt profileren en waarmee je je netwerk kunt uitbreiden. Hierdoor maakt het niet uit of je relaties van baan wisselen of hun contactgegevens wijzigen, je blijft verbonden met je (oud)collega’s en (oud)studiegenoten. Tevens kun je belangrijke ontwikkelingen volgen van je relaties en van bedrijven die je interessant vindt.

Hoe zorg je dat je LinkedIn-profiel professioneler overkomt?

Zorg voor een professionele foto. Dit is dus geen gezellige foto op een feestje, op vakantie, met je hond of met je kinderen. Houd het zakelijk, hiermee straal je namelijk vertrouwen uit. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je als man zijnde meer kans maakt om uitgenodigd te worden wanneer je een baardje hebt op je foto, en als vrouw zijnde wanneer je een bril draagt.

Het komt een stuk professioneler over wanneer je de standaard LinkedIn URL aanpast in een persoonlijke URL, voordelen:

  • Je bent makkelijker te vinden via zoekmachines
  • Het staat een stuk zakelijker om je persoonlijke LinkedIn-URL te communiceren in je cv of op je visitekaartje

Lees hier hoe je jouw persoonlijke URL kunt aanpassen.

Je kunt jezelf het best profileren door uit te blinken middels je samenvatting. Omschrijf hier wie jij bent, wat jij je potentiële werkgever te bieden hebt en waar jij nou enthousiast van wordt. Probeer dit niet te uitgebreid te beschrijven, anders wordt het niet gelezen.

Klik hier voor meer handige tips om een succesvoller LinkedIn profiel te creëren.

AANKOMENDE ACTIVITEITEN

Aankomende Evenementen

Hbo-studenten voor u aan de slag met een SDG innovatie?!

De opleiding Business Innovation van Avans Hogeschool organiseert van 28 januari t/m begin juni 2019 Innovatie Challenges voor 3e jaars studenten rondom de Sustainable Development Goals (SDGs). Gaan de studenten ook voor u aan de slag?

Meer weten »
Avans Hogeschool, Onderwijsboulevard 215
's-Hertogenbosch, Noord-Brabant 5223 DE Nederland
+ Google Maps
Gratis

ADDENDUM DIPLOMA

Per 1 september 2018 zijn de opleidingsnamen gewijzigd. Download het addendum bij je diploma van Small Business & Retail Management of Advanced Business Creation. Zo weet je (toekomstige) werkgever altijd van welke opleiding jouw diploma is.

Diplomauitreiking2018

AL LID VAN DE ALUMNIVERENIGING?

Sinds 2016 is Alumnivereniging SiO een feit. Een initiatief van een aantal oud-studenten van Ondernemerschap & Retail Management (toen nog SBRM) die aan den lijve hebben ervaren hoe zinvol het kan zijn om verbonden te blijven met elkaar en de opleiding. Sio staat voor netwerken, informatieve evenementen, kennisdeling, netwerkborrels en nog veel meer! Niet voor niets heeft de vereniging de naam SiO Sterk in Ondernemen mee gekregen. Als lid vergroot je je kennis en breid je laagdrempelig je netwerk uit.

Ben je (bijna) klaar met je opleiding Business Innovation? Treur niet, want sinds december 2017 biedt de kersverse alumnivereniging T’is Net-werk je de mogelijkheid om op een leuke en inspirerende manier in contact te blijven met oud-klasgenoten en docenten. Via allerlei activiteiten verdeeld over de thema’s Meet, Work en Play. Misschien wil jij als alumnus bijvoorbeeld wel mee doen aan het buddyprogramma waarbij je als sparringscoach gekoppeld wordt aan een student Business Innovation die aan het afstuderen is.

ALUMNI LINKEDIN GROEP

Benieuwd hoe je oud-studiegenoten zich professioneel verder ontwikkelt hebben na hun afstuderen en waar ze nu werken? Breid je professionele netwerk uit met de LinkedIngroep voor alumni van je opleiding en hou ook op deze manier de verbinding tussen praktijk en onderwijs.

Meld je aan bij alumni LinkedIngroep Ondernemerschap & Retail Management Meld je aan bij alumni linkedIngroep Business Innovation

DEEL NIEUWS EN VERHALEN ONLINE

Meer berichten

©2018 B-Outstanding - alle rechten voorbehouden

Log in with your credentials

Forgot your details?